Het afgelopen jaar was geen rooskleurig jaar voor de Nederlandse biermarkt, met pils als voornaamste verliezer. Deze traditionele biersoort vertegenwoordigt nu nog net geen 80 procent van de totale bierverkoop, terwijl dat een decennium geleden nog ruim 90 procent was. Daarentegen winnen speciaalbieren, alcoholvrij bier en alcoholarm bier gestaag terrein in deze krimpende markt.
Volgens de recent vrijgegeven cijfers van Nederlandse Brouwers daalde de totale verkoop van bier in 2023 met 5,6 procent ten opzichte van het voorgaande jaar, tot 11,5 miljoen hectoliter. Deze terugval wordt toegeschreven aan verschillende factoren, waaronder de tegenvallende zomer en de stijgende prijzen.
Pils verliest terrein, speciaalbier en alcoholvrij bier in opkomst
Zowel thuis als in de horeca nam de consumptie van pils af, met een totale daling van 6,5 procent in de gehele biermarkt. Daarentegen bleef de verkoop van speciaalbier en alcoholvrij bier nagenoeg stabiel. Vooral opvallend was de sterke stijging van bier met een laag alcoholgehalte binnen de categorie speciaalbier. Fred Teeven, voorzitter van de brouwers, benadrukt dat alcoholvrij bier de afgelopen tien jaar een belangrijke motor is geweest voor de groei in bierverkoop.
De bierbranche pleit nu voor een nultarief op alcoholvrij bier, in reactie op de fikse verhoging van de frisdrankbelasting aan het begin van het jaar. Deze belastingmaatregel geldt namelijk ook voor alcoholvrij bier, waardoor de stimulans voor de verkoop ervan wordt ondermijnd. Teeven wijst op het voorbeeld van het Verenigd Koninkrijk, waar alcoholvrij bier vrijgesteld is van de frisdrankenbelasting, en dringt er bij de Nederlandse overheid op aan dit voorbeeld te volgen.


